Most přes Moravu bude levnější: Zrušení průplavu přineslo úspory!

0

Stavba mostu, řeka Morava, zrušení průplavu, infrastruktura obcí, ekologické varování, blog, blogall


Stavba mostu přes řeku Moravu ve Starém Městě bude jednodušší a levnější díky zrušení plánů na průplav Dunaj-Odra-Labe. To umožní obcím rozvoj infrastruktury a turistických projektů, jako je přístaviště Slovacko. Někteří ekologové varují před možným zneužitím uvolněných pozemků developery.

Stavba mostu přes řeku Moravu ve Starém Městě se výrazně zjednoduší. Nový most bude nižší a kratší, protože pod ním nebudou plout tankery. 'Překlenuje se pouze území rezervované v územním plánu pro průplav, což by jinak bylo finančně náročnější,' uvedl starosta Martin Zábranský. 'Kdybychom chtěli překonat celé území možného průplavu, bylo by to dražší a otázkou by bylo, zda by se to vůbec zaplatilo,' dodal.

Vláda už loni zastavila plány na výstavbu průplavu, který prosazoval bývalý prezident Miloš Zeman. Letos v březnu byla ochrana trasy kanálu odstraněna z celostátních plánů, čímž se uvolnily ruce místním obcím a majitelům pozemků. Pro Staré Město je to podle starosty Zábranského klíčový moment.

'Plánujeme zahájit projektování do dvou let a samotnou stavbu do čtyř až pěti let. Je to ambiciózní plán,' řekl Zábranský. 'Bude záležet na stavu ekonomiky a tom, jestli se projekt dostane mezi dopravní priority ČR.'

Podle něj by se na tak velké stavbě měl podílet kraj i stát, protože most a další silnice budou součástí napojení na dálnici D55 a získají nadregionální význam.

Po zrušení kanálu zavladuje na jihu Moravy nadšení. Změna územního plánu ve Starém Městě umožní zahrádkářům v kolonii Rybárna postavit lepší rekreační objekty a vznikne také přístaviště Slovacko na Baťově kanálu, které podpoří turistický ruch. 'Stavební uzávěra přímo tento záměr neblokovala, protože jde o vodní infrastrukturu,' uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Pro provoz na Baťově kanálu je konec plánu na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe (DOL) dobrou zprávou, protože by mohl ohrozit turistický ruch. 'Nedokážu si představit, že by se malá plavidla vyhýbala tankerům,' řekl Zábranský. Podle něj byl průplav DOL megalomanský projekt, který neměl ekonomický, ekologický ani krajinotvorný přínos.

'Jsou místa, kde by byly vodní cesty ve střetu, což znamená pohyb velkých lodí i malých rekreačních plavidel,' dodal Bukovský. 'V západní Evropě takové situace fungují, ale zde bychom měli problémy.'

Průplav měl ve Zlínském kraji vést od Kroměříže po Ostrožskou Novou Ves a měřil by asi padesát kilometrů. Zčásti by kopíroval řeku Moravu a pojal Baťův kanál, který by byl přeložen západním směrem.

Průplav blokoval pozemky také ve Spytihněvi. Po schválení nového územního plánu, což má být do dvou let, zde mohou začít chystat výstavbu rodinných domů. 'Připravujeme zadání změny územního plánu, kde bychom mohli pracovat s tímto prostorem. Z hlediska plánování je to pro nás dobré,' uvedl starosta Vít Tomaštík.

V Otrokovicích vítají, že zde nevyroste nový přístav, který původně plány kanálu předpokládaly. 'Jsme rádi, že u nás přístaviště nebude. Pozemky tam nevlastníme, a pokud přijde někdo s nějakým záměrem, budeme ho posuzovat,' řekla starostka Hana Večerková.

Také v Napajedlech jsou pozemky u Moravy ve vlastnictví soukromých majitelů, kteří s nimi zatím nemohli nakládat. Podobně je to i v Kroměříži. 'Vítáme, že rezerva pro kanál v území padla a město se případně může v těchto lokalitách rozvíjet,' uvedl starosta Tomáš Opatrný.

Někteří ekologové se obávají, že by dosud rezervované území mohli získat developeři, kteří nebudou brát ohled na životní prostředí. 'Obce nejsou připraveny čelit tlaku na budoucí využití těchto pozemků,' varovala Marie Dostálová z organizace Arnika. Proto zorganizovala semináře pro samosprávy, do nichž územní rezerva zasahovala.



Související

Komentáře

Máte názor? Komentujte článek...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář